Kako (p)ostati lider u krizi? Na koja pitanja treba što prije pronaći odgovor i što mu u tome može pomoći? Koje su osobine ključne za liderstvo u krizi? Na ta i mnoga druga novinarska pitanja odgovarala je naša Tanja. Donosimo Vam njezin tekst u cijelosti.
Ova kriza je najteža od svih dosadašnjih, jer se sastoji od elemenata koji su međusobno oprečni, pa zahtijevaju i oprečna rješenja. Krizom su posebno pogođena mala, obiteljska poduzeća zbog nedostatka resursa potrebnih za prevladavanje situacije. Dio krize uvjetovan COVID-19 virusom se rješava karantenom. Karantena dovodi do drugog dijela krize, a to je zaustavljanje ili smanjenje poslovanja većine poduzeća. Ona koja posluju, posluju u otežanim uvjetima socijalne izolacije, dislociranosti, poteškoća s dobavljačima, kupcima i sl.
Kako bi bio u mogućnosti što uspješnije ploviti po olujnom moru ove krize, lider treba što prije odgovoriti na sljedeća pitanja:
- Kako poslovno preživjeti vrijeme karantene?
- Kako organizirati posao u otežanim uvjetima?
- Kako smanjiti stres zaposlenika i motivirati ih za rad?
- Kako donijeti teške odluke i kako ih komunicirati zaposlenicima?
- Kako se oporaviti nakon krize?
Odgovornost lidera
Liderstvo je važno u svim vremenima, a u vremenu krize je još i važnije pa se za nošenje s takvim situacijama osniva i tim za upravljanje kriznim situacijama. O sposobnosti lidera da preuzme odgovornost i pronađe odgovor na prethodna pitanja, ovisi opstanak i dobrobit zaposlenika i poduzeća. Kako bi na njih pronašao što bolje odgovore, treba napraviti krizni plan i poduzeti sljedeće korake:
- Sagledati objektivno situaciju i vidjeti može li se poslovati i na koji način
- Ako se ne može poslovati zbog trenutnih mjera, treba sagledati sve opcije vezane za zadržavanje, odnosno zbrinjavanje ljudi i otvoreno s njima o tome razgovarati. Treba razgovarati i o mogućim budućim scenarijima, kako bi zaposlenici dobili što više informacija za organizaciju vlastitog života, kratkoročno i dugoročno.
- Ako se može poslovati, jasno prezentirati zaposlenicima na čemu će se raditi i na koji način, kako bi se mogli što brže i bolje prilagoditi novonastalim uvjetima.
- Treba sa zaposlenicima redovito komunicirati, individualno i grupno, kako bi pratio njihove trenutne aktivnosti, koordinirao ih te zajedno s njima pronalazio rješenja za objektivne poteškoće koje se mogu svakodnevno javljati. Ispravno krizno komuniciranje najvažnije za smanjenje stresa vezanog za rad, kao i za povećanja motivacije.
- Omogućiti zaposlenicima psihološku podršku, kako bi se mogli, uz stručnu pomoć, lakše nositi s velikim izazovima koje trenutno imaju u privatnom životu (zabrinutost za zdravlje, socijalna izolacija, pojačana briga za djecu i/ili starije ukućane, neizvjesnost, tjelesni i psihički simptomi stresa i sl.)
- Kroz krizni menadžment treba sagledati mogućnosti poslovanja nakon krize i već sad početi s pripremama za to razdoblje (npr. postavljanje procesa i procedura u organizaciji, koje nije stigao u vrijeme intenzivnih aktivnosti s klijentima, organiziranja dokumentacije, učenje novih znanja i vještina, razmatranje povezivanja s drugim poduzećima u svrhu zajedničke suradnje, i sl.).
Ključne liderske vještine u krizi
Lideri koji su stekli liderske vještine prije krize, sigurno će nastaviti prakticirati ih i tijekom krize, jer su se već imali prilike posvjedočiti u njihovu korisnost u funkciji organiziranja i motiviranja ljudi na kvalitetan rad. Problem je s menadžerima koji prije krize nisu stigli razviti liderske vještine, bilo zato što je posao već bio „uhodan“ ili zato što su se i sami više bavili operativnim zadacima.
Naime, krizu se na najbolji način (uz što manje šteta i što brži oporavak) može prebroditi samo sustavnom i dosljednom primjenom liderskih znanja i vještina. Zato je sad vrijeme da doslovno „uskoče“ u tu ulogu na način da poduzmu prethodno navedene korake. Upute za menadžere kako uspješno voditi ljude i poslovanje omogućit će im da kvalitetno i točno reagiraju na određene aspekte krize. Pritom, trebaju što prije obratiti pažnju na ove osobine kako bi ih što prije razvili i izražavali u svakodnevnom ponašanju su sljedeće:
- Smirenost u komunikaciji – emocionalna kontrola
- Otvorenost za razgovor i o najtežim temama i iskrenost u davanju informacija
- Sagledavanje svih mogućnosti i prijetnji u okolini te donošenje odluka kako nabolje odgovoriti na njih
- Pozitivan stav prema ljudima i spremnost na intenzivniju komunikaciju, kako bi ih motivirali i smanjili stres
Odgovornost, komunikativnost i kreativno rješavanje problema
Pravi lider u krizi pokazuje jednaki omjer odgovornosti, komunikativnosti i kreativnog pristupa rješavanju svih aspekta ove zahtjevne situacije.
Njega kriza može pokolebati, ali samo kratkoročno, jer zna da i za najizazovnije situacije uvijek postoje rješenja. Zna i da kriza zahtijeva stalno sagledavanje informacija i donošenje brojnih odluka. Zna i da ako donese pogrešnu odluku, uvijek ju može promijeniti. Zna i da je najgora odluka – nedonošenje odluka. Na kraju, zna da jedino aktivnim pristupom rješavanju krize može smanjiti stres te povećati imunitet kako sebe, tako i svojih zaposlenika.
Čak i da je ovo zadnje jedini razlog za lidersko ponašanje – vrijedi svake sekunde truda
U ime Ramiro tima,
Tanja