Blog post poduzeće

Prilagođena strategija - jamac uspjeha vašeg poduzeća

Igor Pureta

Strategija osigurava ostvarenje vizije, pokazuje način i put kako ostvariti cilj koji ste zacrtali. Rijetko koje poduzeće ima razrađenu strategiju.

Strategija kako ostvariti viziju je važan sastojak uspjeha poduzeća

Strategija poduzeća proizlazi iz vizije njegovih vlasnika ili vodstva. Strategija osigurava ostvarenje vizije, pokazuje vam način i put kako ostvariti cilj koji ste zacrtali. No, rijetko koje poduzeće ima strategiju razrađenu na nekoliko stranica papira ili glavnih točaka. Većina ih strategiju drži u svojoj glavi i odluke donosi sukladno njoj. Problem je da dok god je strategija u vašoj glavi ona nije poznata ljudima oko vas.

Postavljanje strategije, a zatim njeno komuniciranje i implementiranje neke su od osnovnih zadaća menadžera. Pa ipak, u jednom globalnom istraživanju koje je obuhvatilo čak 3.500 menadžera njih preko dvije trećine slagalo se u jednom. Mogućnosti njihovog poduzeća nisu podržavale način kojim su se nadali stvoriti dodanu vrijednost na tržištu. Drugim riječima, strategija poduzeća nije se pretočila u procese, postupke i djelovanje u njihovom radu.

Drugo istraživanje obuhvatilo je 120 poduzeća diljem svijeta u različitim industrijama. Istraživanje je pokazalo da je vodstvo poduzeća svjesno potrebe prilagođavanja strategija specifičnim potrebama različitih okruženja. Ipak, većina njih i dalje se oslanjala na strateške pristupe koji odgovaraju predvidljivim, stabilnim okruženjima. Dakle nisu se prilagođavali čak i kada je tržište bilo izrazito nepostojano i promjenjivo. Edukacija tijekom studija ili u poslovnim školama pružala im je sigurnost od koje se nisu željeli odmaknuti. Očito je da postoji problem kako se strategija uopće radi!

Matrica strategija vam olakšava posao

Grupa američkih profesora je među menadžerima poduzeća provela istraživanje o pristupima strategiji. Temeljem istraživanja pristupe u izradi strategija svrstali su u matricu. Jedan segment matrice sadržava razinu uključenosti radnika u proces izrade strategija. Drugi pak uzima u obzir razinu standardiziranosti procesa izrade strategije. Odabir najboljeg pristupa ovisi prvenstveno o obilježjima samog poduzeća i o njegovom okruženju. Poduzeća u kojima menadžer ili vodstvo samostalno donose odluke donijeti i provesti vrlo brzo. Nedostatak je da manjak kontrolnih mehanizama dozvoljava da te odluke budu i loše. Poduzeće u kojem je strategija i njeno provođenje detaljno standardizirano osigurava provođenje svih bitnih koraka. S druge strane takav način usporava donošenje odluka i može dovesti do propuštanja važnih prilika.

Njihova četiri pristupa strategiji ovise o tome koliko je predvidljivo vaše okruženje i koliko moći vaše poduzeća ima da to okruženje mijenja. S obzirom na to, pristupi su:

  • klasičan (pogodan za poduzeća u predvidljivim i stabilnim okruženjima),
  • prilagodljiv (za poduzeća u izrazito nepredvidljivim industrijama i koje se ne daju lako oblikovati, gdje se tehnologija konstantno mijenja),
  • vizionarski (koji polazi od toga da poduzeće ima snagu kreirati industriju i uvjete u njoj) te
  • pristup oblikovanja (kada je okruženje nepredvidljivo, ali poduzeće ima mogućnost oblikovati ga u suradnji s drugim poduzećima).

Strategija se mijenja po potrebi!

Autori knjige "Vaša strategija treba strategiju" su temeljem svog istraživanja došli do tri osnovna zaključka:

  • poslovna okruženja su danas toliko raznolika da trebamo različite pristupe strategiji u različitim okolnostima
  • velika poduzeća trebaju implementirati više pristupa strategiji u različitim dijelovima svoje organizacije
  • današnje vodstvo treba osmišljavati, usmjeravati i upravljati s više strategija istovremeno.

Prema istom istraživanju, poduzeća koja su prilagodila svoj strateški stil okruženju ostvarila su daleko bolje rezultate od onih koja su zadržala stare strategije.

Strategija se komunicira

Strategija se redovno komunicira radnicima

Na kraju jedno važno upozorenje. Vaša strategija može biti najbolja na svijetu, prilagođena tržištu i zadovoljavati sve standarde koje ste naučili u poslovnoj školi. Bit će beskorisna ukoliko ostane zapisana na papiru ili u vašoj glavi. Otvorena komunikacija ne nužna za sudjelovanje radnika u njenom provođenju. Upravo zato je nužno da strategiju svog poduzeća ili odjela svakodnevno prenosite u stvarnost. Ponekad je to potrebno raditi i djelima, a puno veći uspjeh ćete postići prenoseći je i oslikavajući pričama. I vi sami, baš kao i ljudi u vašem okruženju, skloni ste selektivno primati informacije. Posebno se to odnosi na one koje od nas traže povećan angažman ili promjenu ponašanja.

Odvojite vrijeme kako biste ljudima s kojima radite objasnili i po nekoliko puta što, zapravo, želite postići na tržištu. Kad vam to uspije vidjet ćete na njihovom ponašanju da su strategiju prihvatili, da je razumiju i da im je stalo do toga da je provedu.

Možda će vam se izrada strategije učiniti suvišnom radnjom kojom ćete izgubiti puno vremena. Možda sami nemate dovoljno znanja kako da ju napravite. Možda vam se sve to čini suvišnim u situaciji kad vas konkurencija razvaljuje u nekad sigurnoj luci vaših glavnih proizvoda. Zaboravite sve sumnje i saznajte tko u poduzeću lakše od vas barata takvim pojmovima. Ili pročitajte neku od manje zahtjevnih knjižica na tu temu. U svakom slučaju krenite s izradom strategije. Strategija je nužan preduvjet za preživljavanje ako ste je dobro i jednostavno napravili kako bi bila razumljiva svima. I krenite u prenošenje strategije svima s kojima radite.

Vaši radnici će vam biti zahvalni jer će razumjeti na čemu temeljite donošenje vaših odluka. Vaši dobavljači će shvatiti zašto su vam toliko važni detalji o kojima im stalno pričate. Vaši kupci će prepoznati kvalitetu vaših proizvoda i zbog čega imaju prednost u odnosu na konkurenciju. To su sasvim dovoljni razlozi da vam strategija postane omiljena tema u razgovoru s drugim ljudima!

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.