Tri zablude o uspješnom rukovođenju

Tanja Pureta

Uspješan menadžer treba imati stručna znanja za donošenje dobrih poslovnih odluka te imati razvijene konceptualne vještine kao što su sagledavanje šire slike, analitičke sposobnosti, umijeće rješavanja problema i donošenja odluka i sl. 

Ipak, najvažnijima za uspješno rukovođenje i ostvarivanje rezultata pokazale su se upravo vještine komunikacije i rada s ljudima. Američka udruga menadžera ističe tzv. „meke vještine“ kao ključne za uspješnost rukovođenja, a suvremena istraživanja pokazuju da su upravo vještine rada i komunikacije s ljudima važnije za uspjeh od inteligencije i stručnih znanja. Ova saznanja izazvala su polemike.

Sve do nedavno menadžeri su trebali znati čitati financijska izvješća, organizirati poslovne procese i procedure, analizirati tržište te uspješno plasirati proizvod ili uslugu. Sve su se te vještine, s pravom, smatrale važnima za dobro poslovanje. Međutim, sustavno se zanemarivalo znanje o najvažnijim elementima svake organizacije, bez kojih niti najsofisticiraniji poslovni planovi nemaju šanse za uspjeh, a to su ljudi. Između odlično osmišljenih poslovnih planova i izvrsnih rezultata nalaze se ljudi koji omogućuju da ovaj proces zaživi i ostvari se. Zašto se ipak ljudskom faktoru posvećivala tako mala pozornost u menadžerskim edukacijama? Zbog triju zabluda koje su dominantno vladale u poslovnom svijetu.

1. Ljudi bi sami po sebi trebali poslu pristupati odgovorno.

Po završetku škole ili fakulteta od novopečenih se djelatnika očekivalo da imaju sva potrebna znanja i savjestan pristup poslu. Stoga se selekcijskim postupcima provjeravala inteligenciju i stručnost, što je poslodavcima bila garancija da će zaposliti kvalitetnu osobu. Ukoliko se osoba nije kasnije u poslu pokazala dovoljno dobrom, krivnja se prebacivala na loš selekcijski postupak.

Današnja istraživanja govore da samo 19% osoba koje se zapošljavaju nakon završenog školovanja ima dobro razvijene radne navike. Zna se i da kvocijent inteligencije pridonosi uspješnosti u poslu do najviše 25%. Istraživanja na zaposlenicima ukazuju da više od 50% nema motivacije za daljnje učenje i usavršavanje na poslu, a 40% njih ne zna kako surađivati s kolegama. Svi ovi podaci ruše tezu da su ljudi nakon školovanja potpuno pripremljeni za savjestan rad na poslovnim izazovima. Možda su dobili temelje stručnih znanja i vještina, ali su još daleko od prave profesionalne kompetentnosti koja uključuje i uspješnu suradnju s kolegama, učinkovito upravljanje vremenom, dobro nošenje sa stresnim situacijama i sl. U redovnom školskom sustavu o tome se ne uči i većina djelatnika se s ovim pojmovima susreće tek kada počne raditi i osjeti nedostatnost u postojećim znanjima, koja im onemogućuje uspješno obavljanje posla.

2. On je takav, ne možeš ga promijeniti.

Da bi djelatnici usvojili potrebne stručne kompetencije, rukovoditelj im treba dati priliku i poticati ih. Međutim u tome ih sprečava druga raširena zabluda, a to je da su u temelju svih tih vještina karakterne osobine koje se ne mogu mijenjati.

Drugim riječima, neki rukovoditelji još uvijek vjeruju da su npr. savjesnost, komunikativnost i miroljubivo rješavanje sukoba nešto s čime se čovjek rađa, te da se to ne može naučiti. Djelatnicima koji se pokažu ‘‘talentiranijim“ za ove poslovne vještine rado će delegirati posao, dok će drugima dodjeljivati nezahtjevne poslove, jer u njih nemaju povjerenja i sumnjaju da se mogu razviti.

3. Ljudima treba rukovoditi autoritarno i stalno ih tjerati na rad, jer u suprotnom većina neće raditi ništa.

Međutim, sva istraživanja ukazuju da ljudi pod pritiskom rade samo onoliko koliko moraju, odbijaju odgovornost, rješenja problema traže od svojih nadređenih i zatomljuju svoj kreativni potencijal. Drugim riječima, u poslu sudjeluju mehanički i ne osjećaju osobnu uključenost u ono što rade. Kada se djelatnike pita zašto ne rade onoliko dobro i predano koliko bi mogli, najčešće daju dva odgovora: nitko im nije rekao što točno trebaju raditi, kao niti kako treba izgledati kvalitetan rad. Vrlo često navode da ne znaju rade li dobro ili loše, jer im o tome nitko ne govori.

Dobar rukovoditelj sluša barem isto koliko govori

Jedna od temeljnih zadaća Vas kao menadžera je definirati svojim zaposlenicima točan opis njihovog posla i standarde rada kojih se trebaju pridržavati. Takva jasno postavljena očekivanja olakšat će Vam i vrlo bitno davanje redovitih povratnih informacija o kvaliteti trenutačnog rada te područjima za poboljšanje.

U slučaju problema, umjesto davanja gotovih rješenja učite zaposlenike kako da ih sami riješe. Tako ćete ih učiniti samostalnijima te dugoročno povećati njihovu kompetentnost. Redovito ih pitajte i za mišljenje i ideje, pogotovo kada se radi o konkretnom području njihovog rada.

Zajednički nazivnik svih ovih aktivnosti je upravo svakodnevna otvorena komunikacije s Vašim ljudima. Poznati uspješan menadžer, Lee Iacocca, koji je tvrtci Chrysler omogućio novi uspon i prosperitet, uvijek ističe sljedeće: ‘‘Motivacija je presudna za djelovanje tvrtke, a jedini način motiviranja ljudi je komunikacija s njima. Dobar rukovoditelj treba slušati barem isto toliko koliko i govoriti.“

Stručnjak u rukovođenju

Rukovoditelj je onaj koji, kako mu ime kaže, treba pružiti ruku svojim djelatnicima i povesti ih prema cilju. Ipak, to mnogim suvremenim rukovoditeljima predstavlja veliki problem. S obzirom da se u pravilu regrutiraju iz dobrih stručnjaka, lako rješavaju stručne probleme, dok u kontaktu s ljudima pokazuju puno manje strpljenja i kreativnosti. Struka im predstavlja izazov, a rad s ljudima – teret. Nemaju se vremena baviti ispitivanjem uzroka slabijeg rada ljudi, kao niti pronalaženjem najboljeg pristupa za njihovo rješavanje.

Što učiniti? Ako je netko stručnjak, onda će se ponašati stručno i kompetentno u svim poslovnim izazovima. To znači da će i na menadžerskoj poziciji svjesno i odgovorno odabrati pravi pristup za postizanje uspjeha, a to je kvalitetan rad s ljudima. Prvi korak je iskrena analiza Vaših postojećih znanja i vještina rada s ljudima. Razmislite koje su Vam situacije izazovnije i u kojima bi Vam neka dodatna znanja i vještine rada s ljudima mogla pomoći. Na temelju utvrđenog stanja, radite na onim vještinama koje ste uočili kao manje razvijene te ih nastojte stalno praktično primjenjivati. Samo takav pristup omogućit će Vam da, uz već postojeće priznanje kao stručnjaka, postanete priznati i u svojoj novoj, rukovoditeljskoj ulozi. Rezultati koje ćete tako ostvarivati biti će onakvi na kakve ste već navikli baveći se svojom osnovnom strukom - vrhunski.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.