Inovativnost u poduzećima je važna za njihov uspjeh. U ovom ispitivanju smo saznali koliko su hrvatska poduzeća zaista inovativna. Rezultati su zanimljivi pa ih svakako pročitajte zajedno sa savjetima kako potaknuti inovativnost u vašem poduzeću.
Ispitivanje koje smo proveli online od 24. siječnja do 2. veljače i u kojem je sudjelovalo 236 ispitanika (još jednom im zahvaljujemo na tome :)) je imalo za cilj utvrditi sljedeće:
- Smatraju li zaposlenici inovativnost važnom za uspješnost poslovanja organizacije
- Je li zaposlenicima važno da u organizacijama u kojima rade mogu iznijeti svoje ideje i smatraju li se inovativnim osobama
- U kojoj mjeri ih organizacije u kojima rade pitaju za ideje o unapređenju različitih aspekata poslovanja i ima li pritom razlika s obzirom na uspješnost organizacije, njenu veličinu i razinu rukovođenja
Rezultati:
Tvrdnje s kojima se slaže najveći broj ispitanika (procjenjivane su na skali od 1-5), bez obzira na veličinu organizacije u kojoj rade, njenu uspješnost ili razinu rukovođenja su sljedeće:
- Važno mi je da mogu iznijeti svoje ideje u organizaciji u kojoj radim (M=4,56)
- Inovativnost (stalno razmišljanje o tome kako unaprijediti sve segmente poslovanja) smatram važnim čimbenikom uspješnog poslovanja organizacije (M=4,46)
- Smatram da je za uspjeh organizacije važna inovativnost svakog djelatnika (M=4,35)
- Općenito se doživljavam kao poduzetna osoba puna ideja (M=4,08)
Slijede tvrdnje s kojima se statistički značajno više slažu zaposlenici koji su na razini Uprave i visokog menadžmenta te oni koji rade u organizacijama koje su u 2016. premašile svoje prodajne ciljeve:
- Uspjeh organizacije u kojoj radim doživljavam kao vlastiti (M=4,32)
- Osjećam se dobro ostvarujući vlastite ideje u okviru poslovanja organizacije u kojoj radim (M=4,2)
- U organizaciji u kojoj radim dobivamo sve potrebne informacije koje trebamo za uspješno osmišljavanje novih ideja za unapređenje poslovanja (M=3,1)
- Organizaciju u kojoj radim doživljavam inovativnom (stalno pronalazi nove načine za poboljšanje poslovanja) (M=3,1)
Dodatno, isti trend se pokazuje i u procjeni koliko menadžment pita zaposlenike za ideje u svrhu poboljšanja poslovnih procesa. Prosječna ocjena je 3,3:
- ali je statistički značajno viša u tržišno uspješnijim organizacijama,
- dok je statistički značajno najniža u najneuspješnijim organizacijama
- i to na svim razinama organizacijske piramide.
To znači da se zaposlenici na nižim razinama organizacijske piramide, kao i oni koji rade u neuspješnijim organizacijama osjećaju značajno manje informirani i uključeni u promišljanje o unapređenju poslovanja, premda im je to jako važno i premda se osjećaju kompetentno za to.
Najveće prepreke inovativnosti u organizacijama
Na otvoreno pitanje što smatraju najvećom preprekom inovativnosti u svojoj organizaciji, ispitanici su odgovorili sljedeće:
- loš menadžment (čak 58,14% ispitanika)
- lošu organizacijsku klimu koja ne potiče inovativnost (26,36%)
- lošu mogućnost financiranja inovativnih projekata od strane organizacije (7,75%)
- loše razrađene procese i procedure potrebne za provođenje inovativnih ideja (3,88%)
- nepoticajno tržišno okruženje (3,88%)
Neki karakteristični odgovori su:
- slaba komunikacija između rukovoditelja i zaposlenika,
- nekompetentnost menadžera,
- neuključivanje zaposlenika u proces odlučivanja,
- rigidna atmosfera i strah od promjena,
- preveliki fokus na trenutnu operativu.
Najveći poticatelji inovativnosti u organizacijama
Na otvoreno pitanje što smatraju najvećim poticateljem inovativnosti u svojoj organizaciji, ispitanici su odgovorili sljedeće:
- poticajnu organizacijsku klima (33,89% ispitanika)
- kvalitetan menadžment (25,62% ispitanika)
- samoinicijativu pojedinih zaposlenika (23,14%)
- nagrađivanje inovativnih ideja zaposlenika (9,09%)
- poticajno tržišno okruženje (8,26%)
Neki karakteristični odgovori su:
- zajednička vizija,
- podržavajući menadžment koji sluša i služi,
- tim koji se razgovara i dogovara,
- pojedinci uporni u pronalaženju načina da realiziraju svoje ideje,
- zadovoljstvo timskom radom na nečemu novome i dobrome,
- razgovor na svim razinama,
- pohvale.
Na otvoreno pitanje što bi trebala raditi njihova organizacija da bi bila inovativnija, ispitanici su odgovorili sljedeće:
- imati kompetentniji menadžment (46,28% ispitanika)
- imati otvorenu i podržavajuću organizacijsku kulturu (21,55% ispitanika)
- imati mogućnost financiranja inovativnih projekata (11,21%)
- nagrađivati inovativne ideja zaposlenika (9,48%)
- poticajno tržišno okruženje (9,48%)
Neki karakteristični odgovori su:
- promicati kulturu koja cijeni inovativnost,
- imati jasnu ideju kako ostvariti ciljeve,
- više uključivati zaposlenike u osmišljavanje ideja,
- sagledavati sebe iz cipela klijenata,
- više se usmjeravati na bitno,
- sve zaposlenike upoznati sa svojim ciljevima,
- imati bolju i otvoreniju komunikaciju temeljenu na međusobnom poštovanju i radu,
- imati poticajniji menadžment zainteresiran za svoj posao,
- imati više prisutan istinski leadership.
Zaključci:
Zaposlenici smatraju inovativnost iznimno važnom za uspješnost poslovanja organizacije
- Zaposlenicima je iznimno važno da u organizacijama u kojima rade mogu iznijeti svoje ideje i u velikoj mjeri se smatraju inovativnim osobama
- Organizacije u kojima rade nedovoljno ih pitaju za ideje o unapređenju različitih aspekata poslovanja
a. najmanje ih pitaju one najneuspješnije
b. one uspješnije više pitaju za mišljenje zaposlenike na višim hijerarhijskim razinama organizacijske piramide
c. najuspješnije uključuju sve zaposlenike u proces osmišljavanja novih ideja za unapređenje poslovanja - Stoga zaposlenici na višim hijerarhijskim razinama, kao i oni koji rade u uspješnim organizacijama, statistički značajno više osjećaju ciljeve organizacije kao vlastite te se osjećaju dobro ostvarujući vlastite ideje radeći u njima
- Najvažnijim čimbenicima inovativnosti u organizaciji zaposlenici doživljavaju menadžment i organizacijsku kulturu. Ako su loši, i inovativnost, odnosno uspješnost poslovanja su loši, i obrnuto
- Suprotno uvriježenom razmišljanju, nagrađivanje ideja je zaposlenicima značajno niže na razini važnosti nego što su kvalitetan menadžment i poticajna organizacijska kultura, pa taj argument menadžeri koriste samo kao ispriku za svoj loš rad s ljudima.
Zato treba zaposlenike na svim razinama što više upoznavati s važnim informacijama o poslovanju te ih pitati za mišljenje i ideje o unapređenju poslovanja, kao i stvarati poticajnu klimu u organizacijama, pa će i tržišni rezultati biti vrhunski!
Vaš Ramiro tim
P.S. Ovo ispitivanje će biti prezentirano na PAR-ovoj međunarodnoj leadership konferenciji (PILC), tema koje je kreativno vodstvo, koja će se održati u Opatiji od 24. do 25.3.2017., nakon čega ćete dobiti i službeni članak.