Kako biti poduzeće budućnosti, a ne prošlosti?

Nikolina Vukojević Nikolina Vukojević
Fotografija djevojke koja se smije

Osjećate li se ponekada zatočeno u odlukama iz prošlosti? Smatrate da možete bolje, ali vas u poboljšanju koče destruktivna razmišljanja. Otkrijte kako da prošlost vašoj organizaciji ne bude uteg, nego saveznik njenog daljnjeg razvoja u sadašnjosti i budućnosti!

„Da smo se na vrijeme počeli pripremati za projekt, sada se ne bi dogodilo…“, „Da smo barem prije uveli ove promjene, bilo bi nam puno bolje.“, „Da smo prije znali da će se ovo dogoditi, već bi ranije počeli…“, samo su samo neki primjeri rečenica koje su svi vlasnici, a i zaposlenici u organizacijama ponekad pomislili. Retroaktivno kritiziranje odluka koje nisu dovele do željenog ishoda često se pojavljuje u organizacijama. Možda ste napravili nešto što niste htjeli ili ste propustili napraviti ono što jeste htjeli. Niste imali dovoljno informacija i resursa kako bi napravili ono što uistinu želite ili ste napravili ono što želite, ali je već bilo prekasno.

Koji god razlog bio, razmišljanje o prošlosti umjesto života u sadašnjosti i izgradnju budućnosti učestala je kultura u organizacijama. Takva kultura može staviti organizaciju u nepovoljnu poziciju. Ako se sadašnjim zahtjevima pristupa iz perspektive prošlosti organizacija će teško napredovati. Kroz strateško planiranje takve situacije moguće je izbjeći i osigurati da organizacija živi u sadašnjosti aktivno gradeći svoju budućnost.

Putovanje u prošlost

Prošlost je važan dio života svakoga od nas, pa tako i svake organizacije ma koliko ona mala bila. Sačinjena je od trenutaka – sretnih i tužnih, očaravajućih i zastrašujućih, očekivanih i iznenadnih. Takvi trenuci sačinjavaju sveukupno iskustvo jedne organizacije i temelj su svega što je ona danas. Prošlost je neizbježna i nepromjenjiva i zato je puno lakše vraćati se njoj nego razmišljati o odlukama koje trebamo donijeti u sadašnjosti. Upravo zato, normalno je da se povremeno prisjećate prošlosti i iz nje izvlačite trenutke o kojima promišljate i razgovarate s drugima. To vam daje mogućnost da ponovno proživite sve pozitivne emocije koje ste nekad doživjeli, da ojačate povezanost s osobom ako je zaboravila vaše trenutke zajedno i da se prisjetite svojih početaka. Vraćanje u prošlost može biti inspirirajuće, za vas osobno ali i za vašu organizaciju.

Osim toga, povratak u prošlost vam može poslužiti i za učenje. Primjerice, ako ste se jednom opekli kada ste dotakli štednjak, u budućnosti ćete vjerojatno to izbjegavati. Navedeno vrijedi i za organizacije. Ako su vaše odluke dovele do razvoja napetosti u organizaciji, teško da ćete ponovno postupati na isti način. Prošlost je vrijedan izvor spoznaja koje vam mogu biti korisne u raznim situacijama s kojima se danas kao organizacija susrećete. Važno je koristiti ju za strateško planiranje kao instrument za unapređenje poslovanja. Ona je orijentir koji će vam pokazati gdje ste počeli i gdje ste prije bili. 

Posljedice prošlosti

Ipak, vraćanje u prošlost ne rezultira uvijek pozitivnim ishodima. Prošlost služi kao trajni zapisnik svega lošeg što vam se dogodilo, ali i svega dobrog. Kada se prisjećate nečega neizbježno je njeno uspoređivanje s trenutnom situacijom i opetovano prizivanje tada doživljenih emocija. Primjerice, možda vam se događa da se prisjećate prošlih vremena i žalite što je danas drugačije. Ponekad se sa žaljenjem možda sjetite nečega što ste loše napravili ili propustili napraviti. Ili, pak, događaje i iskustva iz prošlosti koristite kao opravdanje za trenutno negativno ponašanje prema sebi ili drugima.

Vraćanja u prošlost su u takvim slučajevima povezana s negativnim emocijama koje mogu utjecati na vašu percepciju sadašnjosti. Ona vas navode da se vrtite u začaranom krugu razmišljanja „Što bi bilo kad bi bilo…“. Ne navode vas na učenje i korištenje prijašnjih situacija u vašu korist, već na pokušaj mijenjanja nepromjenjive prošlosti.

To stvara težak uteg na leđima vaše organizacije, koji vam onemogućuje daljnje kretanje, strateško planiranje i razvoj. Niti vi, niti vaša organizacija ne mogu napredovati ako je u vašem fokusu nešto nepromjenjivo. Zaplićemo se u zamku življenja u prošlosti, propuštajući biti prisutni u onome što se događa sada i ići prema svojem cilju. Više nismo rezultat naše prošlosti nego njena žrtva.

Iz prošlosti u povijest

Nekada su stvari bile drugačije. Nekada ste vi i vaša organizacija bili drugačiji. Nekada je cijela ljudska civilizacija bila drugačija. Ovo su činjenice postojanja prošlosti. Te činjenice ostaju iste bez obzira na to kakva je ta prošlost bila. Stoga se valja prema prošlosti ponašati isto kao što se postavljamo prema povijesti. Ne dopustiti joj da padne u zaborav, ali i ne ponašati se kao da smo u njenim okovima. Imajte to na umu kad razmišljate o prijenosu poslovanja na nekog drugog.

Vjerojatno se nećete ponašati na isti način kao što su se svi vaši preci ponašali. Niti ćete pomno razmišljati o stvarima koje oni jesu ili nisu napravili, i jesu li kasnije žalili za tim postupcima. Iako su vaši preci dio vaše prošlosti u konačnici njihovo mjesto je u povijesti. Uvijek će biti temelj vašeg postojanja, ali nikada neće imati aktivnu ulogu u tome što vi sada radite.

Istu ulogu igra vaša vlastita prošlost i prošlost vaše organizacije. Ona ne smije pasti u zaborav jer iz nje se može učiti. Ali također vas ne smije kontrolirati. Kao što ne bi dopustili da vas postupci vaših predaka kontroliraju, tako isto to nemojte dopustiti prijašnjim verzijama sebe. Nekada ste vi i vaša organizacija bili drugačiji, to je vaša povijest. Sada više niste isti stoga se ne vrijedi zadržavati na onome što je moglo biti tada ako to nije korisno sada.

Gledajte češće naprijed, a manje u retrovizor

“Postoji razlog zašto je u automobilu retrovizor tako malen, a prednje staklo toliko veliko - ono gdje idemo puno je važnije od onoga što ostavljamo za sobom.”, kaže Joela Osteena. Time savršeno ilustrira ulogu prošlosti u svakodnevnome životu ali i u organizaciji. Iako nam povratak u prošlost može donijeti i mnogo dobroga, važno je tamo odlaziti tek povremeno. Također je važno zadržati se samo onoliko koliko je potrebno da iz nje izvučemo korisne uvide za strateško planiranje te daljnji razvoj vaše organizacije.

Prikaz prošlosti kao retrovizora također ilustrira da je prošlost važna kao upozorenje na ono što se može dogoditi. U konačnici, bitno je prošlost uzeti u obzir ali ne i učiniti ju jedinom relevantnom informacijom za sadašnje i buduće postupanje. A kako to napraviti?

Prije svega je važno biti svjestan da sve prolazi, i lijepo i ružno, te da je prošlost nemoguće promijeniti. Iako se to čini zdravorazumskim razmišljanjem, život u prošlosti je nešto na što smo navikli. Teško je odvojiti se od već ustaljenih obrazaca razmišljanja koji nas konstantno vraćaju u prošlost. No, samo osvještavanje da je prošlost uvijek prisutna takva kakva je te da će takva i ostati ima oslobođavajući učinak. To vam pomaže da ju prihvatite kao važan dio svega što vaša organizacija je.

Svijest o sadašnjosti

Naime, iako ne možete promijeniti prošlost, možete promijeniti svoj stav prema njoj. Možete promijeniti intenzitet utjecaja koji ona ima na vas i na vaše strateško planiranje unutar organizacije. Povijest jest učiteljica života. Omogućuje učenje na svojim i na tuđim greškama i pobjedama. Zato trebate osvijestiti poruke iz svih uspješnih, ali i teških trenutaka koje je vaša organizacija doživjela. Navedene poruke ne trebate koristiti kao kaznu već kao uputu za to kako se ponašati sada.  Time stvarate priliku sva ta znanja ugraditi u svoju organizaciju kao snage za uspješniji nastavak njenog puta. Tada prestajete žaliti za onim što je bilo ili zbog onog što je bilo i počinjete raditi pozitivnu promjenu tamo gdje to jedino možete – u sadašnjosti.

Sadašnjost je lako ignorirati. Nekada se posljedice sadašnjih akcija vide tek kasnije. Bitno je biti svjestan da iz trenutka u trenutak biramo ono što nam je važno u sadašnjosti. Možete se odlučiti da vam je trenutno vrlo važno obaviti razgovor s kolegom. A možete se odlučiti i da vam je trenutno važno pogledati ostatak serije koju ste počeli gledati. Odabiranje postupaka koji će dovesti do željenih posljedica nekada su teški, pogotovo ako uopće ne znamo birati. Nekada trebamo prestati s onim što radimo i osvijestiti da do promjene vode akcije koje radimo u sadašnjosti. Zapitajte se trebate li raditi nešto drugo, nešto inovativno, kako bi u budućnosti mogli sa smiješkom sagledati vaše prošle odluke kako bi vaše strateško planiranje bilo efikasno. 

S učenjima iz prošlosti graditi budućnost u sadašnjosti

Ako želite da vaša organizacija živi kvalitetno i svrhovito, važno ju je aktivno razvijati. To možete jedino kroz potpunu prisutnost, razrađeno strateško planiranje, posvećenost sadašnjosti te usmjeravanje pogleda prema željenoj budućnosti. Budućnost se ne može predvidjeti, ali se akcijom u sadašnjosti možete barem dijelom pobrinuti o njoj. Možete se truditi osigurati što bolju budućnost na krilima prošlosti i njene mudrosti.

Zato iskoristite svaki dan, jer već sad znate da ga ne možete ponovno proživjeti. Pritom ćete se sigurno suočiti i s mnogim preprekama. Upravo tada vam jedan od važnih saveznika mogu biti pouke iz prošlosti. One vam omogućuju kreativnost u suočavanju s preprekama koje ste već možda susreli. Dopuštaju vam sagledavanje problema iz druge perspektive. Iz perspektive suprotne onoj koju ste imali u prošlosti.

Učenja iz prošlosti bitna su kako ne bi kočila razvoj vaše organizacije, već kako bi vas podsjetila na snagu koju ona već ima. To će vam dati dodatan zamah na putu ostvarenja željenih ciljeva. Svaki cilj koji uspijete ostvariti će vam kasnije biti mali podsjetnik na korist aktivnog djelovanja.  Vi ste aktivni kreatori razvoja i uspjeha vaše organizacije. Učeći iz dana u dan, svaki put kad se osvrnete unatrag i pogledate svoju organizaciju osjećat ćete ispunjenost, zadovoljstvo i mir.

Pogled u budućnost

Suprotno od prošlosti, koja je nepromjenjiva, budućnost je puna različitih verzija. Budućnost vaše organizacije nije zacrtana u zvijezdama. Vi i vaši motivirani zaposlenici ste njeni svakodnevni stvaraoci. Slobodni ste odabirati u kojem smjeru će se vaše strateško planiranje kretati. Budućnost je puna mogućnosti s kojima još niste upoznati. Kada se usredotočite na prošlosti kočite vaše istraživanje potencijalne budućnosti.

Stoga se svjesno krećite s pogledom unaprijed. Razmišljajte o tome gdje želite biti i kako doći do tog odredišta. Neka vam prošlost bude motivator koji pokazuje smjer kretanja, a ne prepreka na vašem putu. Svakodnevno odlučujte u korist onoga što želite postići. I najmanji koraci su bitni kada vas vode onoj verziji vaše organizacije o kojoj sanjate i ostvarujete kroz strateško planiranje.

Naposljetku, prošlost treba biti najtrivijalniji dio razvoja vaše organizacije. Ako se prisjećate da je nekada bilo dobro, zašto budućnost ne bi mogla biti bolja? Ako vas brinu greške prošlosti, zašto bi one morale odrediti vašu budućnost? Nikada nije sve izgubljeno. Koliko god nam prošlost bila negativna, to ne mora značiti da će takva biti i budućnost. Stoga je važno djelovati u korist budućnost, kakva god prošlost bila. Da osnaženi vrijednim učenjima iz prošlosti budete prisutni u sadašnjosti i svakodnevno aktivno izgrađujete željenu budućnost vaše organizacije, uživajući pritom u svakom koraku tog puta!

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.