Blog post menadžer

Uvažavanjem i iskrenom brigom do motiviranih zaposlenika

Tanja Pureta

Istraživanje pokazuje da se hrvatski rukovoditelji ponašaju prijateljski prema svojim zaposlenicima sve dok se zna tko je šef. No pokazivanje interesa za privatni život zaposlenika nije dovoljno da bi zaposlenici bili motivirani i kvalitetno obavljali svoje radne zadatke. 

Ključ je u dvosmjernom odnosu koji se temelji na međusobnom uvažavanju i poštivanju. Jedino tad, uz iskrenu brigu i profesionalno uvažavanje će zaposlenici imati priliku dati dodanu vrijednost poslovnom procesu. U nastavku doznajte kako balansirati prijateljski i profesionalni pristup.

Rukovoditelj kao prijatelj sve dok nema problema

Prošli tjedan u Zagrebu je gostovao Tom Peters, jedan od vodećih svjetskih stručnjaka za menadžment i poslovnu izvrsnost. Jedna od njegovih osnovnih teza je da rukovoditelji premalo pozornosti posvećuju komunikaciji i motivaciji svojih zaposlenika. Naime, ako žele da njihovi zaposlenici motivirano pristupaju korisnicima i svom poslu, rukovoditelji trebaju jednako motivirano pristupati njima.

Rezultati istraživanja provedenog s hrvatskim rukovoditeljima ukazuju na dva trenda. Jedan je da rukovoditelji smatraju da se mnogo više bave svojim zaposlenicima nego što to smatraju sami zaposlenici. Drugi da rukovoditelji imaju tendenciju ponašati se prijateljski prema svojim zaposlenicima. Dok god se ne dovodi u pitanje tko je autoritet u poslu. U praksi to znači da će rukovoditelji u pravilu pronaći vremena porazgovarati sa svojim zaposlenikom ako je tema razgovora osobne prirode. S druge strane, izbjegavat će pitati zaposlenika za mišljenje u temama poslovne prirode. Općenito će imati prilično razumijevanja prema zaposlenikovim privatnim problemima te usklađivanju privatnih i poslovnih obaveza. Primjerice, nastojat će izići u susret zaposlenikovoj potrebi da ode prije s posla zbog privatnih obveza poput bolesti djeteta.

Međutim, kada je posao u pitanju, od zaposlenika će tražiti da se obavi točno prema njegovim uputama. Neće biti voljan saslušati zaposlenikove prijedloge i ideje za unapređenje rada. Neće ga uključivati u donošenje odluka, čak i ako posljedice tih odluka mora snositi sam zaposlenik. Također, ako zaposlenik pokazuje nedostatna znanja i vještine, neće aktivno raditi s njime na njihovu unapređenju. Dat će mu jednostavnije zadatke, dok će složenije obaviti sam. Time će propustiti priliku za razvoj svojih zaposlenika i, dugoročno gledano, smanjenje svoje opterećenosti operativnim zadacima.

Otvoren pristup prema zaposlenicima kao osobama, ali i kao stručnjacima

Većina rukovoditelja u takvom pristupu ne vidi ništa loše, jer smatraju da odgovornost za posao snose oni. Dok je odgovornost zaposlenika da izvršavaju svoje zadatke po danim uputama, a ne da se miješaju u poslovno odlučivanje. Stoga se nastoje sa zaposlenicima na osobnoj razini ponašati prijateljski i s poštovanjem. S druge strane, kada je posao u pitanju, u pravilu se ponašaju autoritarno. Zadaju zadatke i zahtijevaju poslušnost, ne pitaju zaposlenike za mišljenje i ne očekuju aktivan pristup i propitkivanje. U pravilu ne pružaju zaposlenicima konstruktivnu povratnu informaciju, kao ni uvid u širu sliku poslovanja poduzeća.

Da bi zaposlenici bili motivirani u poslu, svakako je važno da rukovoditelj ima prijateljski pristup prema njima osobno. Međutim, jednako je važno i kakav pristup ima prema njima kao stručnjacima. Drugim riječima, nužno je da rukovoditelj otvoreno, s povjerenjem i poštovanjem, pristupa i prema njima kao profesionalcima. Zaposlenici se žele na poslu profesionalno iskazivati i važno im je da svojim radom pridonose uspjehu tima. Važno im je da rukovoditelj primjećuje njihov dobar rad i da ih pohvaljuje zbog toga. Znaju da mogu doprinijeti. Stoga im je važno da budu uključeni u odlučivanje u područjima koja utječu na uspješnost njihova poslovanja. Osim toga, imaju potrebu ukazivati na uočene nepravilnosti u poslovnom procesu kako bi se on unaprijedio.

Dvosmjerna komunikacija i uvažavanje

Premda rukovoditelj ima širu sliku poslovanja, zaposlenik na svome radnom mjestu ima detaljniji pregled konkretnih operativnih problema. Stoga je u mogućnosti dati vrijedne sugestije kako da se oni kvalitetno riješe. Od rukovoditelja očekuje da ga pažljivo sasluša, pomno razmotri njegove prijedloge, uvaži i primijeni one korisne. Osim toga, važno je da pruži povratnu informaciju i objasni iz kojih su razloga oni ostali neprimjenjivi. To je dvosmjerni ravnopravni odnos u kojem se svaka strana osjeća pozvanom unapređivati poslovanje iz perspektive vlastitih ovlasti i odgovornosti. I zaista, obje strane, obzirom na svoje znanje i iskustvo, mogu pružiti dodanu vrijednost.

Ako rukovoditelj preferira jednosmjernu komunikaciju  nužno se javlja nezadovoljstvo zaposlenika i loša klima u timu, što sve utječe na smanjenje kvalitete poslovanja. Rukovoditelju u tom slučaju, u kojem on naređuje, a od zaposlenika očekuje samo da izvršava naredbe, nedostaje konkretna operativna slika. Stoga njegovi zahtjevi mogu biti neprimjereni i ponekad neizvedivi, što može povećati njegovo nezadovoljstvo i rezultirati okrivljavanjem zaposlenika za neefikasnost. S druge strane, zaposlenici ponekad ne mogu vidjeti širu sliku koja se krije iza zahtjeva rukovoditelja. Stoga zahtjeve rukovoditelja mogu doživjeti besmislenim i samim time demotivirajućim. Jedino dvosmjernom komunikacijom se može sustavno poboljšavati poslovanje. Komunikacijom u kojoj rukovoditelj daje zaposlenicima širi poslovni kontekst, a zaposlenici rukovoditelju konkretne prijedloge za poboljšavanje operativnih procesa. Na taj način i jedni i drugi mogu prilagoditi svoje zadatke i kvalitetnije donositi odluku. Štoviše, pri takvoj komunikaciji se svatko u hijerarhiji osjeća poslovno cijenjeno i važno, bez obzira na svoj položaj.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.