Blog post menadžer

Rukovoditelj kao prijatelj sve dok nema problema

Tanja Pureta

Istraživanje pokazuje da se hrvatski menadžeri ponašaju prijateljski prema svojim zaposlenicima sve dok se zna tko je šef. Kad nastanu problemi u obavljanju posla, mnogi se začude da se ispod prijateljske kože nalazi goropadni vuk.

Prošli tjedan u Zagrebu je gostovao Tom Peters, jedan od vodećih svjetskih stručnjaka za menadžment i poslovnu izvrsnost. Jedna od njegovih osnovnih teza je da rukovoditelji premalo pozornosti posvećuju komunikaciji i motivaciji svojih zaposlenika. Naime, ako žele da njihovi zaposlenici motivirano pristupaju korisnicima i svom poslu, rukovoditelji trebaju jednako motivirano pristupati njima.

Točno prema uputama

Rezultati istraživanja provedenog s hrvatskim rukovoditeljima ukazuju na dva trenda: jedan je da rukovoditelji smatraju da se mnogo više bave svojim zaposlenicima nego što to smatraju sami zaposlenici, a drugi je da rukovoditelji imaju tendenciju ponašati se prijateljski prema svojim zaposlenicima, sve dok se ne dovodi u pitanje tko je autoritet u poslu. To u praksi izgleda tako da će rukovoditelji u pravilu pronaći vremena porazgovarati sa svojim zaposlenikom ako je tema razgovora osobne prirode, dok će izbjegavati pitati zaposlenika za mišljenje u temama poslovne prirode. Nastojat će izići u susret zaposlenikovoj potrebi da ode prije s posla zbog privatnih obveza i općenito će imati prilično razumijevanja prema zaposlenikovim privatnim problemima. Međutim, kada je posao u pitanju, od zaposlenika će tražiti da se obavi točno prema njegovim uputama. Neće biti voljan saslušati zaposlenikove prijedloge i ideje za unapređenje rada. Neće ga uključivati u donošenje odluka, čak i ako posljedice tih odluka mora snositi sam zaposlenik. Također, ako zaposlenik pokazuje nedostatna znanja i vještine, neće aktivno raditi s njime na njihovu unapređenju, već će mu dati jednostavnije zadatke, dok će složenije obaviti sam. Većina rukovoditelja u takvom pristupu ne vidi ništa loše. Smatraju da odgovornost za posao snose oni, te da su zaposlenici ovdje da izvršavaju svoje zadatke po danim uputama, a ne da se miješaju u poslovno odlučivanje. Stoga se nastoje sa zaposlenicima na osobnoj razini ponašati prijateljski i s poštovanjem, dok se, kada je posao u pitanju, u pravilu ponašaju autoritarno. Da bi zaposlenici bili motivirani u poslu, svakako je važno da rukovoditelj ima prijateljski pristup prema njima osobno. Međutim, jednako je važno da rukovoditelj otvoreno, s povjerenjem i poštovanjem, pristupa i prema njima kao profesionalcima. Zaposlenici se žele na poslu profesionalno iskazivati i važno im je da svojim radom pridonose uspjehu tima. Važno im je da rukovoditelj primjećuje njihov dobar rad i da ih pohvaljuje zbog toga. Važno im je da budu uključeni u odlučivanje u područjima koja utječu na uspješnost njihova poslovanja. Imaju potrebu ukazivati na uočene nepravilnosti u poslovnom procesu kako bi se on poboljšao.

Svatko je važan

Premda rukovoditelj ima širu sliku poslovanja, zaposlenik na svome radnom mjestu ima detaljniji pregled konkretnih operativnih problema i u mogućnosti je dati vrijedne sugestije kako da se oni kvalitetno riješe. Od rukovoditelja očekuje da ga pažljivo sasluša, pomno razmotri njegove prijedloge, uvaži i primijeni one korisne, te objasni iz kojih su razloga oni ostali neprimjenjivi. To je dvosmjerni ravnopravni odnos u kojem se svaka strana osjeća pozvanom unapređivati poslovanje iz perspektive vlastitih ovlasti i odgovornosti. Ako rukovoditelj preferira jednosmjernu komunikaciju u kojoj on naređuje a od zaposlenika očekuje samo da izvršava naredbe, nužno se javlja nezadovoljstvo zaposlenika i loša klima u timu, što sve utječe na smanjenje kvalitete poslovanja. Rukovoditelju u tom slučaju nedostaje konkretna operativna slika, pa njegovi zahtjevi mogu biti neprimjereni i ponekad neizvedivi, što može povećati njegovo nezadovoljstvo i rezultirati okrivljavanjem zaposlenika za neefikasnost. S druge strane, zaposlenici ponekad ne mogu vidjeti širu sliku koja se krije iza zahtjeva rukovoditelja, pa ih mogu doživjeti besmislenim i samom time demotivirajućim. Jedino dvosmjernom komunikacijom, u kojoj rukovoditelj daje zaposlenicima širi poslovni kontekst, a zaposlenici rukovoditelju konkretne prijedloge za poboljšavanje operativnih procesa može se sustavno poboljšavati poslovanje. Štoviše, pri takvoj komunikaciji se svatko u hijerarhiji osjeća poslovno cijenjeno i važno, bez obzira na svoj položaj.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.