Blog post coaching

Vrijednosti - zvijezde vodilje za sigurnu plovidbu u teškim situacijama

Tanja Pureta

Sve što radite treba biti temeljno na vrijednostima koje su sastavni dio vaše osobnosti i iza kojih možete stajati. One su zvijezda vodilja zbog koje ćete uvijek znati kuda i zašto idete ma što se dešavalo oko vas!

Lako je donijeti odluku ako znaš koje su ti vrijednosti.
Roy Disney

Svaka organizacija koja drži do svog ugleda, u svojim brošurama ili web stranicama, uz viziju i misiju, ima istaknute i vrijednosti, kao načela vlastitog poslovanja. U tim publikacijama možemo vidjeti da su neke od češće spominjanih vrijednosti odgovornost, znanje, kvaliteta, inovativnost, pouzdanost, izvrsnost, dugoročnost, povjerenje i sl.

Međutim, kada pitamo zaposlenike ili menadžment da nabroje vrijednosti svoje organizacije, većina to nije u mogućnosti. Dodatno, kada ih pitamo kako su nastale te vrijednosti, najčešći je odgovor da ih je osmislila marketinška agencija, da su ih prepisali od sličnih organizacija ili da su davno osmišljena od nekog prethodnog menadžmenta. Na pitanje čemu služe te vrijednosti, zaposlenici odgovaraju da ih je važno isticati zbog ugleda organizacije na tržištu, jer ih tako tržište doživljava ozbiljnije, što im povećava vjerojatnost uspjeha.

Svrha vrijednosti

Zadnje pitanje o vrijednostima je pridržavaju li ih se zaposlenici u svakodnevnom radu, odnosno može li ih netko tko radi s njihovom organizacijom (kupci, dobavljači) osjetiti u neposrednom kontaktu. Ovo ih pitanje najviše zbuni i najčešći je odgovor da oni nemaju vremena razmišljati o vrijednostima dok se bore s nizom zadataka koje trebaju obaviti. Oni se trude napraviti posao dobro, ne razmišljajući pritom o vrijednostima, niti znaju kako bi im one mogle konkretno pomoći.

Upravo u tome leži suštinski paradoks: naime, temeljna logika vrijednosti je da ih stalno imamo na umu, kako bi nam bile od pomoći u suočavanju sa svakodnevnim izazovima. Vrijednosti nam pokazuju pravi put, pogotovo u situacijama kada je on zamagljen trenutačnim željama, strahovima ili drugim ograničenjima, koja nas mogu dovesti do pogrešnih odluka.

Konkretna primjena vrijednosti

Na primjer, mnoge organizacije imaju odgovornost kao svoju temeljnu vrijednost. Ona znači da zaposlenici svoje svakodnevne aktivnosti trebaju stavljati u njen kontekst, kako bi osigurali da svoju profesionalnu ulogu uistinu i obavljaju maksimalno odgovorno. Konkretno, ukoliko prodavač treba obaviti sedam telefonskih razgovora na dan s potencijalnim kupcima i ukoliko dođe dan kada mu se to ne da raditi ili ga je strah od odbijanja ili ga je obuzela malodušnost, prisjećanje na vrijednost odgovornosti mu može pomoći da prebrodi sve trenutačne slabosti. Tada je važno da sam sebe propita: „Koliko je odgovorna moja odluka da danas napravim manje od onog što se od mene očekuje na mome radnom mjestu? Koliko je odgovorno prema potencijalnom korisniku da mu uskratim informaciju koja bi mu mogla koristiti u poslovanju? Koliko je odgovorno prema mojoj obitelji da izbjegavam zaraditi ono što bih mogao? Koliko je odgovorno prema meni samome da narušim vlastiti profesionalni ugled?“ Odgovori na ova pitanja vrlo jasno pokazuju pravi put i motiviraju na trenutačnu odgovornu akciju.

Drugi primjer je primjena vrijednosti poštovanja prema suradnicima ili korisnicima. Konkretno, kada krenemo pričati o nekom kolegi njemu iza leđa, vrijednost poštovanja bi nam odmah trebala signalizirati da to nije u redu. Korisna pitanja koja nam daje ova vrijednost su sljedeća: „Pokazujem li ja na ovaj način poštovanje prema kolegi? Poštujem li samog sebe tako da loše pričam o drugome u njegovoj odsutnosti? Poštujem li svoje sugovornike? Mogu li očekivati da će drugi poštovati mene, ukoliko ja njih ne poštujem? Mogu li problem s kolegom riješiti na način koji se temelji na više poštovanja?“

Isto je i s vrijednošću kvalitete rada, koju možemo propitati na sljedeći način: „Jesam li obavio/la ovaj posao sukladno definiranim pravilima kvalitete? Jesam li pazio/la na sve što je važno kako onima koji se koriste rezultatima moga rada ne bih prouzročio štetu ili nevolje? Mogu li ponosno stati iza svoga rada, jer on odražava kvalitetu mene kao stručnjaka?“

Vrijednosti - zaštitnici i motivatori

Svi ovi primjeri jasno ukazuju koliko su vrijednosti važne za donošenje dobrih odluka na svakodnevnoj razini, i to kako organizacija, tako i pojedinaca. One nas štite od svih naših slabosti te omogućuju dosljedno i ispravno postupanje na sveopću dobrobit. Previše su važne da bi ih samo „prepisali“ od drugih ili da bi se samo deklarativno kitili njima, dok im u našim postupcima nema niti traga.

Zato je jako važno odvojiti malo vremena i temeljito se posvetiti njihovom osvještavanju i definiranju, kako bi nam mogle svakodnevno osvjetljavati put. Tako ćemo se u svim situacijama trenutačno osjećati odlično, jer ćemo znati da smo postupili na najbolji mogući način. Međutim, pravi trajni odličan osjećaj tek će nastupiti kada vidite konkretne pozitivne rezultate vaših aktivnosti pod utjecajem ovih sjajnih zvijezda vodilja.

Uživajte u otkrivanju svojih pravih vrijednosti i njihovih snaga!

U ime Ramiro tima

Tanja

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.