Blog post menadžment

Sustav je zakazao jer je zakazao menadžment

Igor Pureta
Sustav rada u poduzeću je vrlo osjetljiv

Kad nešto ne funkcionira najlakše je za to optužiti sustav. No menadžment je taj koji sustav stvara i usavršava! Odgovornost snosi menadžment.

Kad čujete da nešto nije u redu sa sustavom budite sigurni da je pogriješio voditelj. Onaj koji pazi na sustav propustio učiniti sve potrebno da bi sustav funkcionirao. Snijeg pada zadnja dva tjedna što i nije neka posebna vijest obzirom da je veljača. Uz to nalazimo se u klimatskom području gdje je to uobičajeno u ovo doba godine. Ipak, više od polovice vremena televizijske, novinske i radijske vijesti fokus usmjeravaju upravo k toj pojavi. Čini se kao da je snijeg nešto potpuno čudno i rijetko za sve nas!

Naše čuđenje nad snijegom i snagom vremena je toliko da su ljudi zaboravili neke sasvim uobičajene postupke. Na primjer, pustiti vodu iz slavine da curi kako se cijevi ne bi zamrznule. Ili vještine, kao što je pečenje kruha, te im je problem što nema vode, a kruh se ne dovozi. Takvo stanje osim u gradovima, je i u selima gdje bismo očekivali da su stare mudrosti i interesi sačuvani.

Čini se da je najčudnija situacija u našem drugom najvećem gradu, Splitu. Tamo je gradonačelnik od svih mogućih aktivnosti proglasio "snježni dan" što god to bilo! Objavio je da zatvara vrtiće i škole, obustavlja odvoz smeća te gotovo sve gradske autobusne linije. Vjerojatno gradonačelnik zna razloge zbog kojih je to učinio i kakav je napredak želio postići tim odlukama za svoje sugrađane. Nekako sumnjam da je baš takve poruke sadržavala prezentacija na obuci u Državnoj upravi za zaštitu i spašavanje.

Kako bilo, građanima Splita je bilo potrebno veliko samopouzdanje i tjelesna inteligencija kako bi se snašli u tim uvjetima. Situacija je je poprimila takve razmjere da se uključio i Predsjednik Republike izjavom kako je sustav zakazao.

Sustav nije perpetuum mobile

Na koji sustav točno misli naš Predsjednik teško je reći. O samom sustavu postoji nekoliko definicija koje govore da je sustav zbirka organiziranih stvari te način organiziranja ili planiranja. Drugi kažu da je sustav cjelina sastavljena od odnosa između njenih članova. Dakle, kad govorimo o sustavu, govorimo o nekoj cjelini organiziranoj na neki način i povezanoj odnosima između dijelova sustava. Ono što Predsjednik, a i mnogi ostali zanemaruju jest da sustav ne postoji ukoliko ga nismo stvorili - mi sami.

Postoji mnogo sustava u kojima se svatko od nas tijekom života nalazi. Ponekad čak i u nekoliko njih istovremeno – obitelj, škola, prijatelji, mjesto u kojoj živimo ili posao. Vjerujem da ste se našli u situaciji u kojoj vam se ne sviđa kako je organizirana maturalna proslava. Ili, kako je očišćeno stubište u vašoj zgradi ili ulica u kojoj se zgrada nalazi. Ili kako je organiziran rad u vašem odjelu ili poduzeću. Vjerujem da ste više nego jednom pomislili kako biste vi to, koristeći svoje sposobnosti organizirali puno bolje i jednostavnije.

A ako smo sustav stvorili mi, onda je sasvim jasno da ga mi sami možemo i moramo održavati. Niti jedan sustav koji je čovjek zamislio i ostvario, na žalost, još uvijek nema sposobnost perpetuum mobile. Odnosno jednom pokrenutom sustavu koji se sam održava. Nadam se da će to jednog dana biti i moguće. Do tada će svaki sustav ovisiti isključivo o ljudima koji se o njemu brinu i koji su njegovi – menadžeri.

Sustav nadzire menadžment

Menadžeri su oni članovi sustava čiji su ciljevi da sustav stalno funkcionira. Njima bi trebao biti i cilj da se, ako je moguće, a u većini slučajeva jest, sustav i unapređuje. Voditelji su oni dijelovi sustava koji promatraju sam sustav te njegovu okolinu. Na taj način primaju informacije o događajima koji mogu utjecati na usporavanje ili čak i prestanak rada sustava. U toj razmjeni informacija voditelj treba biti potpuno otvoren i imati povjerenje u svoje suradnike. Tako će u obzir uzeti i one informacije koje mu se naizgled čine irelevantnima. Treba biti i dovoljno upoznat sa sustavom da bi znao koje bi od tih informacija mogle djelovati na sustav.

Na temelju tih informacija menadžer odlučuje što će učiniti u kojem dijelu sustava i koji ljudski resursi će biti korišteni kako bi osigurano sigurno daljnje funkcioniranje sustava. Kad sljedeći put čujete da nešto nije u redu sa sustavom budite sigurni u jedno. Menadžer je propustio prikupiti sve potrebne informacije kako bi pravovremeno reagirao. Ako ih je čak i prikupio, ali možda nije znao što će s njima. I što je još gore, čeka da sada sve to, umjesto njega, učini netko drugi obično voditelj višeg ranga. A i vi pazite kakve aktivnosti provodite i koje poruke pronosite. I vi ste voditelj!

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.